torsdag 7 april 2016

Dagens köp: Handelsbanken och Skanska

Som jag skrev i mitt förra inlägg så ville jag ju köpa Handelsbanken om den kommer under 100.




Handelsbanken fortsatte ned idag och jag slog till på 99,55, riktigt fint! Den har fortsatt ner idag men det är ju bara bra, då kan jag köpa mer här framöver.



Att Handelsbanken har gått ner så mycket beror ju dels på utdelningen (6 kr) som betalats ut samt att banksektorn som helhet pressas och nu dessutom Panama-skandalen, som främst drabbat Nordea, men som drar ner resterande banker med sig. Detta tycker jag är ett jättefint läge att få köpa Europas kanske bästa bank. Man har en stor andel kontor i bland annat England och är den enda banken som inte behövde hjälp under finanskrisen, det säger mycket om vilken stabil och säker bank Handelsbanken verkligen är. På lång sikt kommer den ge en riktigt fin avkastning tror jag.








Det blev också ett köp i Skanska!








Jag har länge velat ta en position inom byggsektorn då alla större städer urbaniseras och kräver rejäla investeringar i infrastruktur för att möta efterfrågan. Skanska är också mycket större än bara ett svenskt byggbolag, med mycket affärer i England, USA och resten av världen. Ett jättefint bolag som länge har avkastat fantastiska resultat och kommer förhoppningsvis göra det länge till.



Bolaget gick ner ungefär dubbelt så mycket som sin utdelning, vilket avskiljdes från kursen idag (7.5 kr) och jag slog till på 169.20. Känner mig jättenöjd med min position i Skanska och kan helt klart tänka mig att utöka den ifall kursen skulle komma ner mot 150 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar