tisdag 29 mars 2016

Introduktion

Ja du...här sitter jag och skriver på min egen blogg och jag vet ärligt talat inte var jag skall börja.

Tanken med den här bloggen är väl egentligen ett sätt att för mig själv hålla bättre ordning på hur jag investerar, varför jag investerar och vad jag har för mål. Helt enkelt som en egen dagbok. Jag är väl egentligen inget vidare på att skriva och vet inte riktigt hur eller var den här bloggen kommer att ta vägen, men nog sagt om ingenting, nu kör vi!

Vem är jag?
En student på en högskola i Sverige, ekonom med inriktning på finans. Har arbetat sen jag kan minnas och varit intresserad av pengar, ekonomi och finans i många år. Jag är 24 år gammal och har haft ett intresse för börsen från och till i många år.

Vad är bakgrunden till bloggen?
Jag började med att investera i förhoppningsbolag och gjorde inte alls den bakgrundskoll och "due dilligence" som krävs. Jag visste helt enkelt inte bättre än att jag i mångt och mycket trodde på vad bolagen sa, och såg bolagen jag investerade i med alldeles för hoppfulla ögon. Det är väl helt omöjligt att en investering i ett oljebolag i Afrika eller mellanöstern kan misslyckas? Det är väl bara att pumpa o sälja? Nja...så enkelt visade det sig inte vara.

Intresset dog ut efter ett par härliga näsbrännor och jag fick känslan att "det här är inte för mig". Dum som jag är så borde jag ju såklart investerat pengarna redan 2011, fast i något jag visste, oj va jag hade legat bra till redan isåfall.

Men men, i somras kom äntligen nyfikenheten fram igen. Pengar dök upp och tankarna kom tillbaka "börsen, det är något för mig ändå". Men denna gången skulle jag inte begå samma misstag som jag tidigare gjort, nej, nu får det vara slut på snabba pengar och riskfyllda investeringar. Jag skulle bli en "värdeinvesterare" och en "utdelningsjägare". Här skulle avkastningen göra skillnad på lång tid, inte korta perspektiv och spekulation.

Jag började handla i mitten på sommaren, försiktigt och varsamt, stabila bolag. Detta ledde till ett ökat intresse, jag läste mer och utvecklade mitt spann, jag följer nu börsen dagligen och ser det som en riktigt rolig hobby.

Nu vill jag bygga vidare på mitt intresse och också skriva dagbok, vill någon hjälpa mig på vägen men också få hjälp så är ni varmt välkomna att följa mig och mitt äventyr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar