Flowers Foods är ett amerikanskt bolag som verkar i en bransch med otroligt höga ”barriers to entry”, trögrörliga mönster samt starka varumärken.
Bolaget
Flowers Foods är den näst största producenten av bageriprodukter
i USA. Man säljer främst bröd, bullar och kakor med starka varumärken där
Natures Own är själva kronjuvelen, nummer ett inom bröd i USA. Man säljer på 2
sätt, direkt leverans till butik, som motsvarar 84 % av försäljningen medan
resterande 16 % går via varuhus.
Trögrörlig marknad
Bröd är en hushållsprodukt med kontinuerlig efterfrågan vilket
gör marknaden väldigt stillastående. Att man dessutom har starka varumärken gör
att människor aktivt väljer produkten i butik, man har också lyckats väl med
produktplaceringen då deras starkaste varumärke är den största inom både vitt
och mörkt bröd i USA. Man klarade dessutom av finanskrisen väldigt väl(endast
negativ säljtillväxt 2010).
Höga Barriers to entry
Om vi ser till marknadsandelen så innehar Flowers foods idag
18.7 % av marknaden(Q4 2015) där 14,7 % är det egna varumärket och 4 % är under
butiksmärken. Man är näst störst på den
amerikanska marknaden där BBU är den största med 30 %.
Man har dessutom en stor marknadsmakt genom sin andel av branschen
(18,7 %), både med låg produktionskostnad och stor produktmix. Detta
tillsammans med att man har stor hyllplats hos leverantörerna gör att det är
svårt för nya bolag att slå sig in på marknaden.
Marknadsdefinition
En mogen marknad där bolagen växer genom uppköp och man har
under väldigt lång tid varit duktiga på att integrera bolagen man anskaffar
vilket är tydligt då man under de senaste 10 åren mer än dubblat sina intäkter
där en stor andel är förvärvsdriven.
Farhågor och nackdelar
Låg organisk tillväxt (1,2 % 2015), Marknaden för bröd var
stillastående under 2015 och man måste förvärva för att uppehålla tillväxt. Bolaget
verkar dock i en marknad där över 50 % av marknaden tillhör 3 bolag vilket gör
att prissättningen är rationell och möjligheten till förvärv är hög.
Man har ett flertal stämningar mot sig då deras
distributörer(chaufförer) är externt kontrakterade istället för som anställda
då detta minskar kostnaderna, men detta sätt har förekommit sedan 1980 och är
allmänt för branschen och kommer ta lång tid innan eventuell dom. Bolaget har
också tidigare haft stämningsansökningar som sedan lagts ned.
Man har kraftigt ökat skuldsättningen (Debt/equity) från 40
% till 80 % de senaste 5 åren, vilket
förklaras av att man förvärvat kraftigt men bolaget har ett starkt kassaflöde att täcka upp detta med.
Beräkningsunderlag
Bolaget har en utdelning på $0.58 vilket ger oss 3.3% vid
priset 17,70, med en utdelningsratio på 59 % samt att man har höjt utdelningen
10 år i rad med 9,4 % höjning i Q4 (19 % i snitt årligen senaste 10 åren).
Bolaget hade ett stort tapp i februari i år efter en dålig
Q4 rapport där försäljningen minskade med 2,2 % i kvartalet (0,5 % justerat)
samt att EPS föll med 20 %.
Bolagets snittvärdering är 22 x P/E, bolaget har i snitt en
utdelning under 3 %, samt ett Betavärde under 1.
Med en portfölj av starka varumärken, på en marknad med höga
trösklar, trögrörlig efterfrågan, ett track record i världsklass när det kommer
till förvärv samt en utdelning på 3,3 procent så blev det idag ett köp för mig, jag hade tur nog att köpa in mig under morgondippen och fick 60 st på 17,31!
Det här känns bra och tror att det kan bli ett fint köp på lång sikt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar